Zmiana sprzedawcy gazu na tańszego - 7 kluczowych elementów
Liczba zmian sprzedawcy gazu nie jest jeszcze tak duża jak w przypadku sprzedaży prądu, jednak daje się zauważyć trend wzrostowy. Zmieniając sprzedawcę gazu należy jednak pamiętać o istotnej różnicy w porównaniu z zasadami normującymi kwestie sprzedaży prądu. Jak wygląda proces zmiany sprzedawcy gazu w Polsce? Na co zwrócić uwagę? Ilu odbiorców już zmieniło sprzedawcę gazu?
2017-04-24, 14:01

Liczba zmian sprzedawcy gazu nie jest jeszcze tak duża jak w przypadku sprzedaży prądu, jednak daje się zauważyć trend wzrostowy. Zmieniając sprzedawcę gazu należy jednak pamiętać o istotnej różnicy w porównaniu z zasadami normującymi kwestie sprzedaży prądu. Jak wygląda proces zmiany sprzedawcy gazu w Polsce? Na co zwrócić uwagę? Ilu odbiorców już zmieniło sprzedawcę gazu?

Liczba zmian sprzedawcy gazu nie jest jeszcze tak duża jak w przypadku sprzedaży prądu, jednak daje się zauważyć trend wzrostowy od czasu, gdy wprowadzono liberalizację rynku. Podobnie jak w przypadku sprzedawców prądu obowiązuje tu zasada TPA (Third Party Access) – uregulowana w art. 4 ust. 2 ustawy – Prawo energetyczne, zgodnie z którym odbiorcy końcowi mogą współuczestniczyć w wyborze sprzedawcy.

Ceny proponowane przez sprzedawcę gazu muszą być zatwierdzone przez prezesa URE. Mowa tu jednak o stawkach maksymalnych. Nie ma jednak takiej potrzeby w przypadku stawek minimalnych.

Każda firma, która oferuje sprzedaż gazu musi posiadać koncesję prezesa URE – jeśli chcemy podpisać umowę z nowym sprzedawcą, koniecznie sprawdźmy, czy posiada takie uprawnienie – wykaz sprzedawców posiadających koncesję znajduje się na stronie URE – http://bip.ure.gov.pl/bip/import/35,Baza-przedsiebiorstw-posiadajacych-koncesje.html. Zatwierdzone taryfy publikowane są natomiast na stronie http://bip.ure.gov.pl.

Zmiana sprzedawców gazu w ostatnich latach

Trend wzrostowy wyraźnie się utrwala. O ile w roku 2011 odnotowano tylko kilka takich przypadków, o tyle w 2012 było ich już ponad dwieście, w 2014 r. możemy już mówić o tysiącach (7007 nowych umów), w 2015- kilkadziesiąt tysięcy (30 749). Łącznie – od 2011 roku do końca 2016 na taką zmianę zdecydowało się 78 437 odbiorców.

O ile w początkowej fazie liberalizacji rynku z możliwości zmiany sprzedawcy korzystali przede wszystkim klienci instytucjonalni, o tyle z czasem wzrosło również zainteresowanie taką ofertą wśród klientów indywidualnych. Wpływ na tego rodzaju zmiany ma przede wszystkim zwiększająca się  świadomość rynkowa klientów, którą kształtują m.in. kampanie reklamowe, a także coraz szersza dostępność oferty – co ma ścisły związek z liczbą umów ramowych podpisanych przez operatorów i sprzedawców.

Im więcej takich umów w posiadaniu OSD, tym większa konkurencyjność na rynku i atrakcyjniejsze warunki cenowe dla odbiorców końcowych. Umowy ramowe decydują o warunkach prowadzenia przez sprzedawcę działalności na terenie danego OSD.

Jakiego sprzedawcę wybrać?

Kilka kluczowych elementów oferowanych przez sprzedawców umów decyduje o ich atrakcyjności. Na jakie warunki zwrócić szczególną uwagę?

1. Chodzi o cenę jednostkową gazu oraz zasady, według których może być zmieniana w trakcie trwania umowy

2. Czas obowiązywania umowy

3. Okres rozliczeniowy

4. Opłata abonamentowa

5. Warunki rozwiązania umowy i wysokości kary za jej zerwanie

6. Informacja nt. zużycia rocznego i inne dotyczące rzeczywistego zużycia gazu

7. Sposób i możliwości realizowania płatności

Jak wygląda zmiana sprzedawcy w praktyce?

Zmiana jest bezpłatna, może jej dokonać każdy, kto posiada umowę kompleksową o sprzedaży i dystrybucji gazu z PGNiG. Zmiana taka nie wiąże się z żadnymi ewentualnymi przerwami w dostawie gazu. Nie ma też potrzeby wymiany żadnych urządzeń i instalacji. Za dostawę nadal odpowiada OSD.

Cały czas potrzebny na realizację zmiany to zazwyczaj miesiąc.

Aby prawidłowo dokonać zmiany sprzedawcy, w pierwszej kolejności należy zawrzeć umowę z nowym sprzedawcom (który działa na terenie Operatora Systemu Dystrybucyjnego). Należy podpisać też upoważnienie, które pozwoli nowemu sprzedawcy występować w imieniu klienta i w praktyce – zrealizować za niego pozostałe formalności, czyli poinformować Operatora Systemu Dystrybucyjnego o zmianie, a także wypowiedzieć umowę kompleksową z dotychczasowym sprzedawcą.

Sprzedawca wpłaca też stosowną kaucję dla OSD, aby zachować ciągłość dostawy gazu dla klienta.

Dystrybutor jest zobligowany umożliwić zmianę sprzedawcy nie później niż w terminie 21 dni od dnia, w którym złożono powiadomienie o zmianie sprzedawcy (zazwyczaj dokonuje tego upoważniony przez klienta sprzedawca).

Pamiętajmy, że kluczowym warunkiem rozwiązania „starej” umowy jest zachowanie okresu wypowiedzenia. Przy zmianie umowy zawsze należy pamiętać o obu terminach: rozwiązania dotychczasowej umowy i wejścia w życie nowej.

Adam z Ogarniamprad.pl

powrót do www.ogarniamprad.pl

KONTAKT / AUTOR
Piotrek Bartoszko
Biuro Prasowe
Ogarniamprad.pl
+48 61 278 64 70
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.