Jak oszczędzać prąd w sklepach i supermarketach? 1..2...3..akcja
Czy można sobie wyobrazić codzienne (a nawet całodobowe) funkcjonowanie sklepów, szczególnie tych wielkopowierzchniowych, bez dostępu do odpowiedniej ilości prądu? Oczywiście nie jest to możliwe. W przypadku dużych sklepów, takich jak supermarkety, na łączną wysokość rachunków za energię elektryczną wpływa działanie różnych systemów i urządzeń.
2017-03-23, 12:32

Jak oszczędzać prąd w sklepach i supermarketach?

Czy można sobie wyobrazić codzienne (a nawet całodobowe) funkcjonowanie sklepów, szczególnie tych wielkopowierzchniowych, bez dostępu do odpowiedniej ilości prądu? Oczywiście nie jest to możliwe. W przypadku dużych sklepów, takich jak supermarkety, na łączną wysokość rachunków za energię elektryczną wpływa działanie różnych systemów i urządzeń.

Wymieńmy tu m.in.: oświetlenie, wentylację, klimatyzację, urządzenia chłodnicze czy grzewcze.

Wiele z nich musi działać w trybie ciągłym (np. lodówki). To wszystko składa się na bardzo dużą energochłonność tego typu obiektów handlowych – o wiele większą w porównaniu np. do biurowców, czy budynków użyteczności publicznej.

Warto tu przytoczyć dane przedstawione przez pismo „Chłodnictwo i Klimatyzacja”. Według nich niemal połowa prądu użytkowana jest w supermarketach na cele chłodnicze, na drugim miejscu znalazło się oświetlenie (ok. 1/3 ogólnego zużycia prądu), następnie: systemy wentylacyjne i klimatyzacyjne (kilkanaście procent).

Czy w związku z tak znacznym zapotrzebowaniem na prąd właściciele sklepów mogą je zracjonalizować? Choć nie wydaje się to zadaniem prostym istnieje kilka sprawdzonych zasad, których wdrożenie spowoduje znaczne oszczędności pod względem zużycia energii elektrycznej przez sklep wielkopowierzchniowy. Adam Kuśmierczyk z Ogarniamprad.pl uważa, że czynniki te możemy podzielić na formalne i techniczne.

 „Sposoby” na niższe rachunki

Supermarkety, podobnie jak inni klienci zakładów energetycznych, płacą za prąd zgodnie z wybranymi wcześniej taryfami. Tak jak w każdym innym przypadku warto i tu dokonać zmian, zwłaszcza jeśli inny operator zaproponuje lepsze warunki. Rzecz nie musi dotyczyć tylko i wyłącznie niższych stawek, ale np. efektywniejszego doboru taryfy.

Może się również okazać, że sklep przepłaca, ponieważ początkowo błędnie oszacowano moc umowną w stosunku do mocy pobieranej. Jeśli limity umowne są przekraczane, wówczas odbiorca musi płacić niewspółmiernie wyższą (w porównaniu ze zwykłymi rachunkami) opłatę.

Pomocne w tym mogą okazać się zakupy grupowe umożliwiające negocjację cen w jeszcze większej grupie, o większym wolumenie. Zakupy takie od lat z sukcesem organizowane są również dla właścicieli lokali usługowych i handlowych. Drugim rozwiązaniem mogą być zakupy profilowane umożliwiające dokładną analizę zużycia i negocjowanie cen w oparciu o jej wynik.

Idąc jeszcze dalej możemy, zainwestować w profesjonalny audyt elektroenergetyczny. Audytor określi, zweryfikuje stan obecny i zaproponuje całościowe rozwiązania, które przyczynią się do oszczędniejszego zużycia prądu.

Modernizacja instalacji elektrycznej

Audyt warto przeprowadzić szczególnie wtedy, gdy planujemy prace modernizacyjne i chcielibyśmy zastosować rozwiązania optymalne. Profesjonalny audyt pomoże prawidłowo określić właściwe parametry i zastosować odpowiednie (również pod względem ekonomicznym) rozwiązania dla danego obiektu.

Dotyczyć one mogą m.in.: modernizacji budynku (np. zastosowania materiałów termoizolacyjnych, uszczelnienia okien i drzwi, redukcji mostów energetycznych itp.), zmian w zakresie techniki i parametrów oświetlenia, wprowadzenia rozwiązań typu smart (ogrzewanie, klimatyzacja, czujniki ruchu).

Audytor wskaże także optymalne rozwiązania w zakresie projektowania i modernizacji instalacji elektrycznej. Dzięki jego fachowej wiedzy z pewnością uda się dobrać właściwą moc umowną, odpowiednio „zarządzać” naturalnymi oraz energooszczędnymi źródłami światła, prawidłowo rozmieścić różne strefy oświetlenia budynku (podobnie ogrzewania) racjonalizować moc (w tym bierną) pobieraną przez urządzenia w sklepie i na zapleczu, dobrać parametry techniczne urządzeń i systemów, tak by sprawdziły się w danym sklepie w relacji do jego indywidualnych warunków technicznych.

Cykliczny serwis sprzętu

Na szczególną uwagę zasługują systemy i urządzenia chłodzące, zastosowane w sklepie (z racji największej energochłonności i wymaganej bezawaryjności). W tym przypadku może dochodzić do zupełnie niepotrzebnego generowania kosztów, nie tylko z uwagi na nieodpowiedni dobór sprzętu np. regały chłodnicze z wbudowanymi agregatami, zamiast rozwiązań z jednym agregatem, nadmierne używanie skraplaczy itp., ale również ze względu na zaniedbania w zakresie utrzymywania sprzętu w należytej czystości.

Nie zawsze pamięta się o tym, że nawet najlepszej jakości sprzęt, w związku z permanentnym użytkowaniem, wymaga cyklicznego czyszczenia, z tej prostej przyczyny, że zanieczyszczony staje się o wiele mniej efektywny – tym samym energochłonny i bardziej awaryjny. Aby tego uniknąć, wystarczy cyklicznie przeprowadzać zalecane przez producentów przeglądy i zabiegi czyszczące. Sprzęt utrzymywany w odpowiednim stanie jest efektywniejszy i wykazuje się zdecydowanie większą żywotnością, dzięki czemu rachunki za prąd mogą być nawet o kilkadziesiąt procent niższe.

powrót do www.ogarniamprad.pl

KONTAKT / AUTOR
Piotrek Bartoszko
Biuro Prasowe
Ogarniamprad.pl
+48 61 278 64 70
POBIERZ JAKO WORD
Pobierz .docx
Biuro prasowe dostarcza WhitePress
Copyright © 2015-2024.  Dla dziennikarzy
Strona, którą przeglądasz jest dedykowaną podstroną serwisu biuroprasowe.pl, administrowaną w zakresie umieszczanych na niej treści przez danego użytkownika usługi Wirtualnego biura prasowego, oferowanej przez WhitePress sp. z o.o. z siedzibą w Bielsku–Białej.

WhitePress sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz odesłania do innych stron internetowych zamieszczone na podstronach serwisu przez użytkowników Wirtualnego biura prasowego lub zaciągane bezpośrednio z innych serwisów, zgodnie z wybranymi przez tych użytkowników ustawieniami.

W przypadku naruszenia przez takie treści przepisów prawa, dóbr osobistych osób trzecich lub innych powszechnie uznanych norm, podmiotem wyłącznie odpowiedzialnym za naruszenie jest dany użytkownik usługi, który zamieścił przedmiotową treść na dedykowanej podstronie serwisu.